Bericht uit Brussel: Veteraan

The European Multilingual Blogging Day 2013 is once more a good reason to write on this blog!
And because it’s the European Multilingual Blogging Day I’ll write this blog in Dutch.
Here we go…..

[Dit verhaal verscheen eerder als “Bericht uit Brussel” op de website van PM.nl]

Ik mag mezelf gerust een Brusselse veteraan noemen. Ik kwam immers in de vorige eeuw in dienst bij de Europese Commissie, op 1 mei 1986, nadat ik al twee jaar met een EEG-onderzoeksbeurs in België had gewerkt. Nu, 27,5 jaar later ben ik bezig aan wat hoogstwaarschijnlijk mijn laatste ‘kunstje’ hier zal worden.

Aanvankelijk begon ik als wetenschapper bij het kader­programma Biotechnologie. De huidige DG Onderzoek en ­Innovatie Robert-Jan Smits kwam toen net om de hoek kijken als nationaal expert. Na een aantal jaren besloot ik binnen de ­commissie op pad te gaan en van mijn hobby, de IT, mijn werk te maken. Via het aansturen van de nodige informaticaopleidingen van mijn collega’s werd ik tamelijk onverwacht in 1995 een van de allereerste webmasters van de commissie.

Vanaf dat moment kwam mijn carrière in een stroomversnelling. Alles was nieuw: zowel technisch als administratief bestonden er geen draaiboeken en procedures hoe vanuit een gesloten administratie de ramen open te zetten naar het wereldwijde web. Het duurde dan ook een paar jaar voor de juridische en informatica-afdelingen achter ons bestaan kwamen. Op dat moment was de EUROPA-server al geboren, kon deze praten en lopen en was er geen weg meer terug. Vandaag de dag is het geheel van websites in vele talen van de Europese instellingen een van de grootste in zijn soort.

Vanaf 2001 werkte ik aan de communicatie rond de ­grote uitbreiding van 2004. Er volgde een korte overstap naar ­eurocampagnes, tot ik in 2005 mijn plek vond bij de communicatiedienst van ­Externe Betrekkingen (EU’s BuZa). Daar kwam ik eind 2009, met het ­verdrag van Lissabon, in de maalstroom ­terecht van de oprichting van de nieuwe buitenlanddienst van de EU.

Sinds ruim anderhalf jaar coördineer ik binnen de dienst Instrumenten voor het Buitenlands Beleid alles wat met IT en veiligheid heeft te maken. Een van de concrete projecten waar ik aan werk is de vernieuwing van de databank met personen en organisaties die door de EU gesanctioneerd zijn en geen financiële transacties meer mogen uitvoeren binnen de EU. Ik overleg met de bankwereld en informatici om te zorgen dat alles technisch én qua veiligheid in orde is.

In al die jaren heb ik me zelden of nooit verveeld, altijd de ­mogelijkheid gegrepen om nieuwe zaken aan te pakken. Maar heel langzamerhand bekruipt mij nu het gevoel dat het mooi is geweest. Wie neemt het stokje over?

Benedictus (Dick) Nieuwenhuis is IT-coördinator bij de dienst Instrumenten voor het Buitenlands Beleid van de Europese Commissie.

#babel2013

2 Reacties to “Bericht uit Brussel: Veteraan”

  1. euonym.eu | Over for another year Says:

    […] from cabbage and cake recipes and sewing, to a multilingual test on your language profile via life stories and a list of the most useful […]

  2. Jacques Pieters Says:

    Dick,
    Interessante tekst over een mooie carrière. Collega veteraan

Geef een reactie

